nl +32 479 056 818 | +32 498 053 559 hello@airvisor.be
nl +32 479 056 818 | +32 498 053 559 hello@airvisor.be

mensen in auto’s en bussen zitten langer in giftige lucht, net als wandelaars op hoofdwegen

fietsers en luchtvervuiling

Fietsers zijn het minst blootgesteld aan luchtvervuiling op het dagelijks vervoer naar een drukke binnenstad, blijkt uit onderzoek. Mensen in auto’s en bussen brachten langer in giftige lucht door, net als wandelaars, tenzij ze omwegen maakten om hoofdwegen te vermijden.

Het werk, uitgevoerd in Leeds , ondersteunt de investering in fietspaden om zowel de luchtvervuiling te verminderen door het weghalen van voertuigen en de gezondheid van de burgers te verbeteren. Het bleek ook dat luchtvervuiling binnenin auto’s een relatief hoog niveau bereikte, in navolging van een recente waarschuwing dat auto’s ” dozen zijn die giftige gassen verzamelen “. Ander recent onderzoek heeft ertoe geleid dat deskundigen ouders hebben geadviseerd tijdens de schoolloop covers op hun buggy te gebruiken om hun baby’s te beschermen. Onderzoek in Londen dat alleen woon-werkverkeer van bussen, pijpleidingen en auto’s met elkaar vergeleek, vond dat automobilisten het minst door luchtvervuiling werden getroffen. De meeste stedelijke gebieden in het VK hebben een illegaal niveau van luchtvervuiling en ministers zijn driemaal in het Hooggerechtshof verloren vanwege de ontoereikendheid van hun actie. Het meest recente actieplan van de overheid , door milieuwetgevers beschreven als “zielig”, onthulde dat luchtvervuiling veel erger was dan eerder werd gevreesd .

Het nieuwe onderzoek maakte gebruik van hoogwaardige draagbare apparatuur voor het meten van vervuiling om de spitsritten van 4 km (2,5 mijl) van en naar het stadscentrum van Leeds in juni te volgen. Alle pendelaars vertrokken op hetzelfde moment en de fietsers waren verreweg de snelste en arriveerde in 11 minuten, de helft van de tijd van bus- en autoreizen.

De fietsers werden tijdens hun reis blootgesteld aan in totaal 12 meter verontreinigingsdeeltjes, bijna de helft van het aantal dat ze tegenkwamen in bussen en auto’s. Fietsers kunnen sneller ademen tijdens het trainen, waardoor de deeltjes die ze inademen, dicht bij die van gemotoriseerde transportgebruikers komen. Maar op routes met langzaam verkeer, waar auto- en busforenzen gedwongen worden om in wolken van vervuiling te zitten, zijn fietsers het het beste.